SHKM Baník Hodonín
Vít Bukovský: Jednoznačně musíme zlepšit komunikaci uvnitř klubu, vyměňovat si názory a postupně budovat novou strukturu oddílu
Vít Bukovský: Jednoznačně musíme zlepšit komunikaci uvnitř klubu, vyměňovat si názory a postupně budovat novou strukturu oddílu
Rozhovor
12.7.2023

Na konci května nahradil v pozici předsedy Baníku dlouholetého šéfa Karla Lidáka. Majitel úspěšné hodonínské firmy G-mont Hodonín Vít Bukovský poskytl klubové redakci první rozhovor v nové funkci. V obsáhlém povídání došla řeč na mládež i A-tým, na financování klubu i na to, jaký je zájem o hokej mezi stávajícími i potenciálními sponzory nebo na to, co by chtěl z pozice nového klubového předsedy v klubu změnit.

autor:
Jan Hochman
Sdílejte článek
 

Pane předsedo, jak dlouho ve Vás dozrávalo rozhodnutí, že budete kandidovat na post šéfa Baníku?

Rozhodnutí stát se předsedou Baníku nebylo jen mým rozhodnutím. Mou osobu zná široká podnikatelská, politická i společenská veřejnost, která mě delší dobu vyzývala k tomuto kroku a zároveň utvrzovala, že mým zvolením do čela klubu bude důvěra a podpora hodonínského hokeje všeobecně stoupat. Jsem pro současné i potenciální podporovatele hokeje v Hodoníně garantem změn, transparentnosti a pracovitosti.

Má firma G-Mont podporuje mládežnický hokej v Hodoníně již od roku 2009, kdy se stala hlavním sponzorem a partnerem a je tomu tak doposud. Podobně se k podpoře mládežnického hokeje staví i Josef Anovčín ze Stavební firmy PLUS, který byl hlavním iniciátorem toho, že v roce 2018 vznikl pod hlavičkou SHKM A-tým mužů. I z jeho strany jsem cítil velkou podporu v tom, abych se stal novým předsedou Baníku.

V klubu jste aktivní už zhruba rok, co jste za tu dobu zjistil?

Jelikož jsem z podnikatelského prostředí, jsem zvyklý na stoprocentní práci a výkony, které vedou každý rok k lepším výsledkům. Vedení sportovního klubu velikosti SHKM, který je z většinové části založen na ochotě, zájmu a na tom, že lidé v klubu hokej prostě milují, se od vedení firmy, ve které můžete vyžadovat od všech 100% nasazení, do velké míry liší.

V klubu je to hodně o motivování trenérů i ostatních členů klubu. O vysvětlování jak členům klubu, tak i rodičům dětí a veřejnosti, že musíme pracovat všichni dohromady, že musíme táhnout za jeden provaz a že musíme věřit naší zvolené cestě.

Jednoznačně musíme zlepšit komunikaci uvnitř klubu, vyměňovat si názory a postupně budovat novou strukturu oddílu. Nejsme profesionální, ale spíše poloprofesionální klub, a proto musí některé věci projít diskusí, ze které pak vzejde nějaký konsensus všech zainteresovaných lidí. Toto všechno se nezmění ze dne na den. Každý strom roste od semínka, musí se od prvního dne zalévat a starat se o něj. Pakliže chceme mít klub se silnými kořeny, musíme se i my o tento „strom“ pečlivě a odmalinka starat.


Na co se chcete zaměřit v prvních měsících a jaké máte plány s klubem do budoucna?

Zavedli jsme pravidelné měsíční porady všech hlavních trenérů, ze kterých již teď vychází různé změny a nové nápady, které se budou aplikovat do naší další práce. Velkým a zásadním úkolem je rozšíření trenérského týmu mládežnických mužstev. Musíme zabezpečit nové nadšence pro trénování a jednoznačně je potřeba zvýšit materiální zázemí pro mládež, ať už jde o různé tréninkové pomůcky či moderní „vychytávky“. Naším cílem je, aby děti trávily na zimní stadionu formou zábavy delší čas, než jen současné „na trénink a domů“.

Hodonín má, díky, nebo v tomto případě možná spíše vinou geografické polohy, velkou nevýhodu z pohledu lidských kapacit. Jednoduše řečeno – všichni to k nám mají daleko, a proto nám nezbývá nic jiného, než pracovat na omezeném prostoru a s menším potenciálem možných trenérů zvenčí. Nicméně i přesto je pro nás nejdůležitějším krokem zajištění angažování co největšího počtu kvalitních a zapálených lidí, kteří chtějí s dětmi růst a vzdělávat se.

Naší představou a plánem je vytvoření stabilního kolektivu hráčů od nejmenších kategorií až po devátou třídu. Dorostenci a junioři už na sobě musí chtít sami pracovat natolik, aby využili možnost dostat se do A-týmu, která tady rozhodně je a bude. Chtěli bychom, aby v A-týmu Baníku bylo co nejvíce našich odchovanců.

Takzvanou „výkladní skříní“ každého klubu je A-tým. Baník má za sebou pět let existence mužského týmu. Jak hodnotíte první pětiletku A-mužstva SHKM?

Ze všeho nejdůležitější je, aby dítě mělo o hokej zájem. Výraznými činiteli jsou v téhle fázi rodiče a trenéři, kteří se podílí na tvorbě hokejového hráče. Velmi důležitým faktorem je ale také to, aby děti měly své vzory a z tohoto pohledu bylo založení A-týmu důležitým a logickým krokem. První roky fungování A-týmu by se daly určitě hodnotit pozitivně. Povedlo se nám ve třech dokončených sezonách dvakrát vyhrát Krajskou ligu a vše nakonec završit postupem do 2. ligy, což byl obrovský úspěch. Největší zásluhu na tom má nadšení, nasazení a soudržnost týmu, které hráči v postupové sezoně převedli a také podpora fanoušků, kteří jsou od prvního zápasu bez nadsázky naším sedmým hráčem.

Loňská první sezona ve druhé lize splnila naše předsezonní cíle. Vzhledem k tomu, že jsme byli nováčky, byly naše cíle skromné a účast ve vyřazovacích bojích byla pro hráče i fanoušky zaslouženou odměnou. Zároveň je ale potřeba říct, že 2. liga je po všech stránkách náročná soutěž. A to jak pro hráče, kteří v naprosté většině mají při hraní hokeje i své civilní zaměstnání, tak po finanční stránce. Jelikož dlouhá léta nemáme dostatek mladých hráčů z vlastních zdrojů, musíme vynakládat nemalé částky za hráče odjinud. Toto se musí v příštích letech začít měnit a hodonínští junioři se musí pravidelně začleňovat do A-týmu.

Jak již bylo řečeno, Baník má za sebou první sezonu ve 2. lize. Jaké jsou cíle A-týmu pro nadcházející ročník 2023-24?

Cíle pro příští sezonu se příliš nemění od těch loňských. Chceme se určitě vyhnout záchranářským bojům a pokusit se vybojovat účast v playoff. Je nutné stabilizovat hráčský kádr, protože skládat každý rok nový tým nemá do budoucna žádný smysl a s koncepční prací to nemá nic moc společného.

Kluby ve 2. lize mají často úzkou spolupráci s některým klubem z vyšší soutěže. Půjde podobnou cestou i Baník?

Tohle je především práce pro Martina Vyrůbalíka. Věříme, že jeho bohatá a úspěšná hráčská kariéra a hokejové kontakty by nám v tomto ohledu mohly pomoci otevírat dveře. V současnosti jsme v kontaktu s přerovskými Zubry, kteří nám už i v průběhu minulé sezony několikrát hráčsky vypomohli.

Fanoušci už více než dvacet let mluví a sní o postupu do ligy první. Jak se díváte na možný postup o soutěž výš Vy z pozice předsedy klubu?

Tyto hlasy fanoušků samozřejmě slýchám i já a vnímám, že je mezi fanoušky po postupu do vyšší soutěže velká poptávka. Nicméně je potřeba se podívat do očí realitě – náklady na Chance ligu jsou řádově minimálně třikrát až čtyřikrát vyšší, než náklady na 2. ligu. Na to momentálně klub rozhodně nemá dostatek financí a pouštět se do nějakého dobrodružství s postupem za každou cenu by bylo nezodpovědné.

Informací, která fanouškovskou obcí před pár týdny hodně zarezonovala, bylo oznámení, že společnost MND a. s. bude novým generálním partnerem klubu. Co tato zpráva pro klub znamená?

Spolupráce s MND a. s. je pro klub velkou událostí, za kterou jsme moc rádi. Je to jen začátek dlouhodobější spolupráce, o kterou se zasloužili především paní ředitelka Jana Hamršmídová a ředitel úseku právního a vnějších vztahů MND pan Pavel Kotásek, kterým bych chtěl touto cestou znovu velmi poděkovat.

Vedení společnosti MND velmi oceňuje i to, v jakém světle se prezentuje náš A-tým nejen na ledě, ale i mimo něj. Jako klub chceme a budeme i nadále pokračovat i v našich mimohokejových či dobročinných aktivitách, protože v tom prostě a jednoduše vidíme smysl. MND zároveň pozitivně vnímá změny ve vedení Baníku. Hlavním důvodem, proč se MND rozhodlo vstoupit do našeho klubu jako generální partner, byla chuť podílet se na výchově mladých hokejistů a hokejistek. Podpora MND tedy bude zprvu směřovat zejména do mládeže.


Jak se říká: „peníze jsou až na prvním místě“. Jak je na tom SHKM Baník Hodonín z finančního pohledu?

Rozpočet klubu je rozdělen na dvě části, protože máme oddělené financování mládeže i A-týmu. U mládežnického hokeje je roční rozpočet složen ze tří částí. Tu první tvoří příspěvky rodičů, které jsme bohužel po několika sezonách bez zásahu do jejich výše nuceni navýšit. Už během minulé sezony nám zdražily snad všechny klubové náklady, počínaje autobusy, přes pronájem ledu až po výstroj nebo odměny pro rozhodčí.

Další částí jsou grantové poukázky Města Hodonín pro sportující děti, díky které podle jasně daného klíčového přepočtu obdržíme ve dvou splátkách městskou dotaci. Poslední třetina příjmu se skládá z dotací od Národní sportovní agentury, příspěvku od Jihomoravského kraje a Českého hokeje a také ze sponzorských smluv od našich partnerů a sponzorů.

Tady bych chtěl hrozně moc poděkovat především rodičům našich dětí, kteří jsou z vlastních firemních výdělků ochotni podpořit hokej. Touto rozloženou skladbou příjmů je rozpočet mládeže vyrovnaný i pro příští sezonu 2023-24.

U mužského hokeje je podpora rozdělena na čtvrtiny. Hlavním a rozhodujícím příjmem, který představuje zhruba polovinu rozpočtu a který ovlivňuje rozpočet A-týmu nejvíc, je sponzoring od našich partnerů. Tato částka je prakticky jediná, která určuje na výdajové stránce kvalitu nákupu hráčů. Dalším příjmem je přímá podpora Města Hodonín sportu dospělých, díky které přepočtem dostaneme částku, která kryje zhruba jednu čtvrtinu nákladů A-týmu.

No a posledním a rozhodně ne zanedbatelným zdrojem příjmů pro pokladnu A-týmu jsou naši skvělí fanoušci. Ať už jde o příjem z nákupu permanentek a vstupenek, nebo z tržeb našeho fanshopu či bufetů, všechno tohle nám ohromně pomáhá k naplnění rozpočtu.

Naši fanoušci jsou jedním z hlavních sponzorů klubu. Každou zakoupenou permanentkou, vstupenkou, dresem, šálou, limonádou nebo pivem s klobáskou pomáhají přispívat na chod A-týmu, za což jim patří velké poděkování. Jsem rád, že fanoušci stále potvrzují, že Hodonín vždy byl a stále je hokejovým městem. Bez fanouškovského zájmu a jejich podpory bychom neviděli velký smysl hokej dospělých v našem městě provozovat.

Druholigová sezona je momentálně kryta ze 70 % a jsem přesvědčen o tom, že fanoušci nám svou přízní pomohou rozpočet naplnit do 100 %.

Jaký je na současný Baník ohlas z řad místních regionálních firem a společností?

Zájem o podporu hokeje se pomaličku zvyšuje. Převážná většina našich partnerů nás podporuje hlavně proto, že mají hokej rádi a protože chápou, že bez peněz se hokej dělat nedá. Hodonínsko není úplně nejbohatší region, a proto si vážíme každé firmy i jednotlivce, kteří chtějí SHKM finančně, materiálně či jinak podpořit. Jednání se stávajícími i potenciálními partnery probíhají kontinuálně. Děláme v klubu vše proto, aby značka Baník měla dobré jméno, což se odráží i na zvýšeném zájmu firem.

Už jste zmínil, že zvýšené klubové náklady se odrazí na navýšení klubových příspěvků. Podobné to asi bude i se vstupným, že ano?

Je to přesně tak, jak říkáte. Zdražení se dotklo nás všech, ať už v cenách potravin, energií, pohonných hmot, ale i služeb či volnočasových aktivit. Proto jsme i my kvůli zvýšeným nákladům museli sáhnout k navýšení cen vstupného. Vím, že zvýšení nikdy není příjemné, proto jsme se toto navýšení snažili aspoň částečně kompenzovat výhodnější cenou permanentních vstupenek.

Jelikož se chceme vyhnout loňským nepříjemnostem s velkým počtem typů permanentních vstupenek, což nám pak dělalo neplechu v pokladním systému, rozhodli jsme se, že letos budou jen dva typy permic – na stání a na sezení. Všechny podrobnosti o cenách i termínech prodeje permanentek na sezonu 2023-24 již brzy zveřejníme.

Klub je v posledních letech hodně aktivní i mimo led. Ať už jde o návštěvy školek a škol, náborové a další klubové akce nebo o dobročinné sbírky či aukce. Je tohle jedna z cest, po které chcete, aby se Baník ubíral?

Na tuto otázku je snadná odpověď - jednoznačně ano! Když začneme náborem, tak množství dětí na ledě jde ruku v ruce s vytvořením dostatečně velké základny, což je důležité zejména pro následující roky, kdy můžeme díky dostatečnému počtu hráčů v ročnících vytvořit pozitivní tlak na zlepšování se v hokejových dovednostech.

Jedním z prvních viditelných a hmatatelných výsledků pravidelných schůzek hlavních trenérů jsou návštěvy školek, během kterých dětem představíme hokej zblízka. Cílem těchto návštěv a úkolem našich trenérů je začít u dětí budovat lásku ke sportování a nadchnout je pro hokej.

A pokračovat budeme určitě i na poli dobročinnosti. Na akce z posledních let, kdy se nám spojením příjemného s užitečným podařilo finančně pomoci třeba hodonínské nemocnici, malému Matýskovi Bartoníkovi nebo lidem postiženým tornádem, budeme chtít rozhodně navázat. I nadále totiž platí, že „SHKM Baník Hodonín je víc než jen hokej“.

další články
Další důležité podpisy! Vedení Baníku si pláclo se čtyřmi útočníky a dvěma obránci loňského kádru
A-Tým
23.4.2024

Vedení klubu dál pokračuje v jednání s hráči, kteří v minulém ročníku válčili v hodonínských barvách. K dnešnímu dni je ...
Zažij ten nejlepší hokej na turnaji – vstupenky na finálový víkend MS jsou stále k dispozici
Info
22.4.2024

Necelý měsíc zbývá do začátku Mistrovství světa IIHF v ledním hokeji 2024. Hokejová horečka stupňuje, sportovní událost roku na českém území se blíží a vy, fanoušci u toho nesmíte chybět.
První jména na soupisku Baníku. Pokračuje kapitán i golmanská jednička, čtveřice hráčů na Slovácku končí
A-Tým
19.4.2024

Soupiska Baníku pro nadcházející druholigový ročník 2024-25 začíná dostávat první kontury. Po prodloužení spolupráce s c...
Trenér Aleš Bachánek povede hokejisty Baníku i v sezoně 2024-25, pokračuje i celý realizační tým
A-Tým
17.4.2024

Aleš Bachánek bude i v nadcházejícím druholigovém ročníku trenérem hokejistů SHKM Baník Hodonín. Zlínský rodák se kormid...