SHKM Hodonín

Etický kodex trenéra ledního hokeje

Tento etický kodex hokejového trenéra vychází ze závazného dokumentu pro členy Unie Profesionálních Trenérů. UPT je zřízena jako „trenérská sekce“ v rámci organizační struktury České olympijské akademie (ČOA).


Úvod

1) Etické uvědomění je nutnou součástí odborné praxe trenéra. Schopnost a oddanost etickému jednání je základním aspektem kvality práce s hráči.

2) Etika se neomezuje jen na dodržování psaných pravidel. Obsah pojmu etika zahrnuje rovněž správné postoje mezi sportovci, trenéry, realizačními týmy, rozhodčími, diváky a novináři.

3) Etikou rozumíme také duchovní orientaci, která je základem pro chování každého člověka, trenéra nevyjímaje.

4) Etické jednání vychází mj. ze schopnosti vcítit se do pozice druhého a podle toho také jednat.


I. Obecné etické zásady

1) Trenér respektuje jedinečnost každého sportovce bez ohledu na jeho původ, etnickou příslušnost, rasu či barvu pleti, mateřský jazyk, věk, zdravotní stav, sexuální orientaci, ekonomickou situaci, náboženské a politické přesvědčení.

2) Trenér respektuje právo každého sportovce na seberealizaci v takové míře, aby současně nedocházelo k omezení stejného práva u druhých osob při realizaci společného cíle.

3) Trenér pomáhá sportovcům a týmům svými znalostmi, dovednostmi a zkušenostmi při jejich sportovním i osobnostním rozvoji v jednotě s pravidly fair play.

4) Trenér musí při vykonávání trenérské činnosti dávat přednost své profesionální odpovědnosti před soukromými zájmy.

5) Trenér vykonává každodenní činnost na nejvyšší možné odborné úrovni.

6) Profesní etika trenéra je neslučitelná s šířením urážek, pomluv nebo nepodložených obvinění sportovců a sportovkyň (dále jen sportovců), svých kolegů, sportovních orgánů, klubů i kohokoli jiného.

7) Trenér hokeje se musí chovat tak, aby svým jednáním nediskreditoval ani nepoškodil prestiž trenérského povolání.

8) Povinností trenéra ledního hokeje je vyvarovat se všeho, co se neslučuje s etickou normou chování a co může ve sportovní veřejnosti zavdat důvod podezírání z předpojatosti či neobjektivnosti.

9) Trenér je svým chováním příkladem pro své svěřence.

10) S vykonáváním činnosti trenéra je neslučitelné korupční jednání či podvodné jednání jiného druhu.

11) Trenér nezkresleně prezentuje svou práci v médiích a na veřejnosti.

12) Trenér s platnou trenérskou smlouvou s klubem, svazem, resortním centrem nesmí být současně smluvním agentem hráče či spolupracovníkem agentury zastupující hráče.


II. Pravidla etického chování trenéra ve vztahu ke sportovci

1) Trenér vede sportovce k vědomí odpovědnosti za sebe samé.

2) Trenér jedná tak, aby chránil důstojnost a lidská práva svých svěřenců.

3) Trenér pomáhá rozvíjet potenciál sportovců podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.

4) Trenér dbá vedle důrazu na výkon a výsledek rovněž o zdraví sportovců.


III. Pravidla etického chování trenéra ke svému zaměstnavateli

1) Trenér odpovědně plní své povinnosti vyplývající ze závazků k jeho zaměstnavateli.

2) Trenér se ve své každodenní praxi snaží ovlivňovat pracovní postupy a jejich praktické uplatňování ve prospěch společného cíle se zaměstnavatelem.


IV. Pravidla etického chování trenéra ke svým kolegům

1) Trenér respektuje rozdíly v názorech a praktické činnosti kolegů, i v případě, že se s nimi neztotožňuje.

2) Trenér respektuje znalosti, zkušenosti a výsledky svých kolegů a ostatních odborných pracovníků, vykonává a prohlubuje spolupráci s nimi a tím zvyšuje kvalitu trenérské odbornosti.

3) Kritické připomínky k názorům či činnosti svých kolegů vyjadřuje v takových situacích a takovým způsobem, aby neposkytl třetím osobám možnost posuzovat činnost kolegů v nesprávných souvislostech.

4) Trenér se vyhýbá kritice svých kolegů v médiích.


V. Pravidla etického chování trenéra ve vztahu ke svému povolání a odbornosti

1) Trenér dbá o udržení a zvyšování prestiže svého povolání.

2) Trenér se snaží o udržení, resp. zvýšení vlastní odborné úrovně, celoživotním vzděláváním, využíváním znalostí a dovedností svých kolegů a jiných odborníků či praktiků případně uplatňování nových přístupů a metod.

3) Trenér se snaží působit na to, aby trenérskou profesi neprováděli nekvalifikovaní jedinci.

4) Trenér spolupracuje na vzdělávání trenérů, své znalosti a dovednosti dává ve prospěch celé trenérské obce.


VI. Pravidla etického chování trenéra ve vztahu k rozhodčím

1) Trenér respektuje rozhodčí jako neoddělitelnou součást sportovního klání a vede tak i své svěřence a spolupracovníky.

2) Trenér nenechá bez povšimnutí výkony rozhodčích, u nichž může prokázat jejich účelovost a důkazy otevřeně předloží oprávněným složkám.


VII. Pravidla etického chování trenéra ve vztahu k soupeři

1) Trenér dává veškeré své znalosti, dovednosti, kreativitu a invenci ve prospěch cíle s vědomím plného respektu vůči soupeřům a v mezích vytyčených pravidly daného sportu.

2) Trenér uznává soupeře jako entitu, kterou se snaží překonat či porazit pouze způsoby vytyčenými pravidly daného sportu.

3) Trenér má ke svým soupeřům respekt také mimo sportovní zápolení.


Slavomír Lener, člen UPT

další články
SZA: Utkání s rakouským týmem rozhodla povedená druhá dvacetminutovka
U14
9.12.2018

Starší žáci hostili ve čtrnáctém kole své soutěže rakouský celek EAC Vídeň Junior Capitals. Po první třetině vedli svěře...
MZA: Vídeň neměla šanci, Drtiči rakouskému soupeři nasázeli šestnáct branek
U12
9.12.2018

Od úvodních vteřin nenechávali mladší žáci nikoho na pochybách, kdo že si z dnešního utkání odnese všechny body. Drtiči ...
Drtiči udolali houževnatou Březinu a prodloužili svou vítěznou sérii na šest zápasů
A-Tým
8.12.2018

Byla to těžká šichta, ale tři body z vyškovského stadionu putují na jih. Březina ukázala na začátku druhé třetiny svou s...