SHKM Hodonín
Stravování mladých sportovců #4: Zbytečný cukr v nápojích
Stravování mladých sportovců #4: Zbytečný cukr v nápojích
Info
15.6.2019

Obezita je problémem nejenom u dospělých, ale často se týká i dětí. Jen v Česku trpí nadváhou více než čtvrtina dětí. A ne vždy je důvodem nadbytečných kil to, že by se člověk přejídal. Příčinu lze hledat i v nadměrné konzumaci slazených nápojů. A právě na ně se MUDr. Marie Skalská zaměřuje ve čtvrtém díle seriálu Stravování mladých sportovců.

autor:
pojdhrathokej.cz
Sdílejte článek
 


Téměř v každém nápoji, ochucenou minerálkou počínaje a džusem konče, lze nalézt určité množství sacharidů. Ty, jak již MUDr. Skalská vysvětlovala v předchozích dílech, sice naše tělo potřebuje, nicméně forma jejich příjmu by měla být jiná. „Na obalech nápojů často najdete napsáno ,Bez přidaného cukru‘, ale my už víme, že cukr, je to samé co sacharid. Kontrolujte tedy na etiketě tabulku složení, zda tam nebude přeci jenom ten sacharid napsaný,“ radí doktorka Marie.

Důležité je si i uvědomit, že džus je sice z ovoce, ale zároveň je v něm přirozeně obsaženo nejvíce sacharidů. A to platí i v případě, pokud si doma z pomerančů vymačkáte šťávu do sklenice. „Neexistuje džus bez sacharidů,“ zdůrazňuje zakladatelka Pro Fit Institutu.

"Základem pitného režimu by měla být voda!"

Dalšími stejně nevhodnými zdroji sacharidů jsou colové nápoje. Po džusu jsou v obsahu sacharidů, tedy cukru, hned v závěsu. „Vybrané značky těchto nápojů můžou mít ve dvoulitrové láhvi až 86 kostek cukru!“ varuje Skalská. Pro představu – jedna kostka cukru váží přibližně čtyři gramy. V případě, že byste do sebe za den dostali celé dva litry tohoto colového nápoje, v podstatě byste „snědli“ téměř 350 gramů cukru.

Děti by se měly vyvarovat i konzumaci energetických nápojů. „Jejich povzbudivý účinek paradoxně nespočívá v tom, že by měly vysoký obsah kofeinu, ale je dán právě tím, že obsahují velké množství cukru,“ vysvětluje doktorka Marie. Navíc kofeinu by se děti měly zcela vyhýbat.

Z výše uvedeného tak vyplývá, že v mnohém případě stačí pouze upravit pitný režim dítěte tak, aby se v něm slazené nápoje nevyskytovaly, a dosáhneme tak snížení příjmu nadbytečných cukrů. A čím je nahradit? Vodou! Ať už samotnou, lehce okyselenou kapkami citronu nebo ochucenou lístky máty. Ve vodě totiž žádné sacharidy nenajdete.

Stravování mladých sportovců

1. díl: Význam jídelníčku

2. díl: Sacharidy

3. díl: Glykemický index

další články
Martin Borot: Raději vyhraji zápas bez kanadského bodu, než mít hattrick, ale odejít jako poražený
A-Tým
14.10.2019

Po více než pěti letech znovu oblékl dres svého mateřského oddílu. Devatenáctiletý útočník Martin Borot se v rámci stříd...
Hodonínští bojovníci smazali dvoubrankové manko a z Vyškova vezou všechny body!
A-Tým
12.10.2019

Dvanáctka statečných Baníků dnes nastoupila na vyškovském stadionu proti domácí Březině, která disponovala čtyřmi komple...